Friday 8 June 2012

InsyaAllah ada hikmahnya..

Bismillah....


Tajuk macam ada masalah negara kan...huhu..well sekarang kan musim exam, so bila tak dapat jawab, set kat dalam hati insyaAllah ada hikmahnya...hmmm... kadang-kadang aku ada terpikir jugak la yang bila seseorang tu   ada masalah ke, mesti orang akan cakap kat dia, jangan isau ada hikmah disebaliknya, so bersabar la...


Tapi kan, dok aku pikir-pikir, kalau terlalu set dalam otak macam ni tak elok jugak kan..bukan nak menidak kan hikmah Allah.. tapi dah kalau sesorang tu selalu fikir macam tu, sampai bila nak berjaya dan sampai bila orang tu nak bersungguh dalam satu perkara...betul tak??


Nak pikir macam tu tak salah, tapi aku rasa kalau dah berusaha tapi tetap dapat feedback yang kurang bernasib baik, boleh la nak pikir macam tu.. tapi aku kadang-kadang kalau nak sedapkan hati memang akan pikir ayat ni..sebab Allah dah menjanjikan kita yang terbaik..


Aku ni seorang yang akan pikir panjang..bukan genius, tapi pikir perkara yang dah lepas dan tak boleh nak diubah dah..contohnya macam rumah sewa, dulu ada jumpa rumah sewa yang dekat dengan hostel, tapi macamna ntah, kitaorang hold dulu dan cari rumah lain..bila nak rumah tu, ada orang lain dah booking dan nak bayar diposit dah..so MELEPAS la kan..aku punya pikir menyesal tak book awal-awal sampai aku tak lalu nak makan..asyik pikir je masalah tu...sedangkan kalau pikir pun bukan boleh dapat rumah tu balik..


Bila dah start pikir, hmmm memang bolayan la jawabnya..buat keje tapi otak kat tempat lain..so aku nak sangat jadi orang yang boleh terima kenyataan..dan yang penting sentiasa berfikiran positif.. setiap kali aku terfikir masalah aku ni, tiap kali tu la aku tanam niat nak berubah ke arah yang lebih baik..contohnya, jangan hiraukan sangat cakap-cakap orang* bukan langsung tak hirau,mana yang boleh pakai tu amik la.., pastu jangan pikir sangat pandangan orang kat kita selagi apa yang kita buat ni tak langgar undang-undang agama or negara...


Pastu jangan malu sangat nak tonjol diri tu, kita nak menonjol bukan nak riak atau apa..just untuk lawan dengan sifat malu kita ja...kita lawan dengan bayangan kita untuk jadi lebih berkeyakinan...*tapi harus diingat ya, perempuan harus ada sifat malu ya kengkawan...


Kesimpulannya kat sini.. BETUL, setiap yang berlaku ada hikmahnya..kadang-kadang ia adalah satu peringatan buat diri kita..tetapi apa yang pasti kita mengharapkan hikmah yang terbaik untuk diri kita...selepas berusaha, kita serahkan kepada ALLAH SWT, kerana Dia lebih mengetahui yang terbaik untuk hambaNya.. dan jangan lupa untuk sentiasa berfikiran positif untuk perkara yang positif ya.. Senyum selalu, kerana senyum itu satu sedekah dan Bahagiakan lah orang disekeliling kita dengan senyuman yang IKHLAS dan bukan senyuman yang MENGGODA...uppps!!!hehhehehe

senyum tak perlu kata apa apa.. :)


No comments:

Post a Comment